प्रिय पाठकों ,
यह ब्लॉग मैंने अपनी माँ, श्रीमती ज्ञानवती सक्सेना 'किरण' जी, की रचनाओं को आप सभी के सामने प्रस्तुत करने के लिये बनाया था ! उनकी कविताओं की दो पुस्तकों, 'उन्मना' तथा 'सतरंगिनी', की लगभग सभी रचनायें मैं यहाँ इस ब्लॉग पर आपके सामने प्रस्तुत कर चुकी हूँ ! माँ की रचनाओं को आपने जिस तरह से सराहा एवँ पसंद किया उसे देख कर मैं अभिभूत हूँ तथा आप सबकी हृदय से आभारी हूँ ! माँ की रचनायें उचित समय एवँ सन्दर्भ के अनुकूल मैं आपको इस ब्लॉग पर भविष्य में भी पढ़वाती रहूँगी ! लेकिन फिलहाल इस ब्लॉग पर मैं कुछ अनोखी सामग्री आपके सामने रखना चाहूँगी ! आशा करती हूँ कि आपका स्नेह व तवज्जो इन रचनाओं को भी अवश्य मिलेगी !
इसी श्रंखला में आज यह आलेख प्रस्तुत है ! आशा है यह बच्चों व बड़ों सभीको पसंद आयेगा !
यह ब्लॉग मैंने अपनी माँ, श्रीमती ज्ञानवती सक्सेना 'किरण' जी, की रचनाओं को आप सभी के सामने प्रस्तुत करने के लिये बनाया था ! उनकी कविताओं की दो पुस्तकों, 'उन्मना' तथा 'सतरंगिनी', की लगभग सभी रचनायें मैं यहाँ इस ब्लॉग पर आपके सामने प्रस्तुत कर चुकी हूँ ! माँ की रचनाओं को आपने जिस तरह से सराहा एवँ पसंद किया उसे देख कर मैं अभिभूत हूँ तथा आप सबकी हृदय से आभारी हूँ ! माँ की रचनायें उचित समय एवँ सन्दर्भ के अनुकूल मैं आपको इस ब्लॉग पर भविष्य में भी पढ़वाती रहूँगी ! लेकिन फिलहाल इस ब्लॉग पर मैं कुछ अनोखी सामग्री आपके सामने रखना चाहूँगी ! आशा करती हूँ कि आपका स्नेह व तवज्जो इन रचनाओं को भी अवश्य मिलेगी !
इसी श्रंखला में आज यह आलेख प्रस्तुत है ! आशा है यह बच्चों व बड़ों सभीको पसंद आयेगा !
No More Homework
!
Please……
Excess load
of homework is the biggest problem of the students these days. No doubt
homework is an essential part of our teaching system but given indiscreetly it
certainly tends to distract students' focus from the subjects which really need
more concentration and real hard work.
There are so
many subjects in the curriculum and each subject is taught by different subject
teacher in the class. Every teacher finds it his or her fundamental right to
give homework to the students in substantial amount unaware of the fact that
how much the students have already been burdened by the homework given by other
teachers. The pressure of homework is so much that at least 3 to 4 hours are
fixed in daily routine of a student to wrestle with the books of different
subjects.
After school
hours a child requires at least two hours to reach home, to freshen up, to have
lunch and to relax for a while and that too if he lives in a close proximity of
the school. For the students who live in distant areas one can easily double up
the time I stated before. Consequently they require further more time to reach
home and finish their daily chores. Immediately after that again they are glued
to the study table without wasting a single moment in any kind of extra
activity like outdoor games or watching informative or entertaining programs on
TV. Neither can they devote some time in chiseling their hobbies or in satisfying
their urge of creativity. Instead they are forced to finish the non productive
homework having left no stamina for actual and most essential studies. It
should certainly be given a thought that the children are human beings, they
are not robots. If the child fails to finish the homework he gets scolding and
punishment in the class in front of his friends and classmates. This kind of
treatment disheartens and demoralizes him immensely resulting in his
disinterest in studies and disrespect for the teacher concerned.
Then how to
get rid of this problem! I think there is one logical solution to solve this
problem amicably. The teachers should assess the strength and weaknesses of their
students in each class. For example if a student is weak in Physics but is
strong in Literature he should be exempted from the burden of the homework in Literature.
If another student is weak in Mathematics and is doing well in Chemistry why should
he be forced to waste his precious time on the homework of Chemistry while he
needs more time to concentrate on Mathematics? A student weak in Physics needs
more time to clear his concepts on the difficult numerical of the subject
instead of writing the essay on the topics like “How did he spend his summer
vacations” or “ A boat ride on a full moon night” which already is his strong
subject and he always scores good marks in it.
The
capabilities, interests and the weak and strong points of the students should
be valued and taken notice of. This consideration would leave them with a lot
of spare time which will enable them to focus and concentrate on their weak
subjects and this will definitely benefit them in their studies. The aim of
homework should be to improve and increase their skills and speed, sharpen
their imagination and memory and develop their interest in studies. But these
days the pattern of homework is casting a negative effect on the psyche and
mental health of the students as well as on their studies. Just think over it,
is it justified that all the students are loaded with the burden of homework on
equal basis while they need to put more efforts on their weak subjects. No way
sirs! This is an important matter of
their studies. It is not the ‘Prasad’ of a ‘Mandir’ which is meant to be
distributed among all the devotees in a uniform pattern and in the same amount
and quantity. So this is my genuine request to all the teachers and the authorities concerned that please think over this problem and do something to save the children
from this unhealthy trend of homework and please do come out with a logical solution to
save their souls.
Students are
over burdened with the homework system prevalent in schools these days. They do
not have enough time to concentrate on their weak subjects. Do you have any
logical solutions?
Sadhana Vaid
मैं आपसे सहमत हूँ, इतने कार्य से लाद दिया जाता है कि समुचित विकास बाधित होने लगता है।
जवाब देंहटाएंआपकी बहुत आभारी हूँ प्रवीण जी ! आपने इस पोस्ट के कथ्य को सराहा एवँ बच्चों की समस्या का आकलन किया ! इस समस्या के निदान के लिये आपके सुझाव की प्रतीक्षा रहेगी मुझे ! धन्यवाद !
जवाब देंहटाएंक्लास वर्क से मुक्ति पाने का बस एक ही तरीका होता है
जवाब देंहटाएंघर के लिये काम दे कर बहुत आसानी से मुक्त हो लेता है :)
Schools across India are trying to adopt certain methods in order to address these problems by involving children in group activities and project based learning. lets hope that teachers also understand that by overburdening the students with hometasks they are doing more harm than good.
जवाब देंहटाएंजहाँ पढ़ाना 'नौकरी' बन गया हो वहाँ होमवर्क देकर बस दायित्व से छुटकारा पाना ही एकमात्र रास्ता रह गया है.. एक बच्चे में अनगिनत प्रतिभाएँ छिपी होती हैं.. उनकी ओर कोई ध्यान ही नहीं देता!! बहुत ही सकारात्मक आलेख!! कम से कम शिक्षकों के लिये विचारणीय!!
जवाब देंहटाएंअभिभावक का एक वर्ग गृह कार्य चाहते ,दूसरा वर्ग नहीं ,लेकिन शिक्षण की निरंतरता और घनीभूत करने के लिए कुछ मात्रा में गृहकार्य अनिवार्य है ! गृहकार्य कितना दिया जाय इसपर एक नीति निर्धारण की आवश्यकता है ! ध्यान रखना होगा कि सभी विषयों के कार्य मिलकर बच्चे के ऊपर बोझ न बन जाय |साथ में सभी विषयों की निरंतरता जारी रहे ! गृहकार्य कार्यकलाप (acitivity) के रूप में भी हो सकते हैं !
जवाब देंहटाएंनई पोस्ट सर्दी का मौसम!
नई पोस्ट लघु कथा
बच्चों को अपनी शान बनाने की प्रतिस्पर्धा है, बच्चे तो खो गए हैं
जवाब देंहटाएंहोमवर्क देकर अपनी इति समझ लेते हैं लोग !
साधना बहुत ही महत्वपूर्ण मुद्दा उठाया है |
जवाब देंहटाएंआज की पढाई ने तो बच्चों का बचपन ही छीन लिया है |
पढाई ,कोचिग और होमवर्क में उलझे वे खुद पर तो ध्यान ही नहीं दे पाते |
बस्ता उठाए पीठ पर हम्माल बन कर रह गए हैं |
आशा